Nieuwsupdates

Zoektocht naar de ideale ouder

25 januari 2021

Als professional heb je vast een beeld gevormd van jouw ideale ouder. Misschien zijn het de mensen die vaak makkelijk zijn of niet te veel zeuren. Of ouders die zich verantwoordelijk voelen voor de hele klas. Wat is nou de juiste instelling die een ouder hoort te hebben en moet je hier genoegen mee nemen als professional? 

Voor de aankomende bijeenkomst van Broedplaats Hoorn is Peter de Vries, deskundige op het gebied van ouderbetrokkenheid, te gast. Wij spraken hem alvast over het onderwerp, want het is misschien lastig voor te stellen wat nou een perfecte ouder is. Zitten kinderen wel te wachten op de perfecte ouder en wat kan je als leerkracht doen om de ideale ouder in iedereen omhoog te halen? Of is dat niet de verantwoordelijkheid van school?

Om de vraag of hij zichzelf als ideale ouder ziet, moet Peter lachen. Hij heeft kinderen en tussen de oudste en jongste zit tien jaar verschil. “Wij lopen gemiddeld zestien jaar op een school rond. De rector van de middelbare school, die ik al kende, zei dat het wel lastig voor me zou zijn omdat ik een dubbele pet op had. Door het werk wat ik doe en als ouder op de school. Toen reageerde ik dat ik mijn vaderschap me niet laat afpakken, omdat ik toevallig dit werk doe.” 

“Ik denk dat de school mij niet als ideale ouder ziet,” vervolgt hij. “Dat betekent niet dat ik dat niet ben.” Iedereen heeft zijn eigen interpretatie van de ideale ouder en het is een mooi onderwerp om eens goed over na te denken. Zie jij jezelf als perfecte ouder en wat zou je vanuit je rol als leerkracht, pedagogisch medewerker of manager beschrijven als de ideale ouder? 

Kortom, denk er eens over na en laat je verrassen door de antwoorden van Peter over onder andere de vraag: wat is de ideale ouder?

Er worden dit jaar zes bijeenkomsten (labs) georganiseerd, die per thema in twee delen zullen plaatsvinden. Zet de volgende data alvast in je agenda: 

Lab 2:  31 maart en 14 april van 15.30 tot 17.30 uur

Lab 3: 19 mei en 2 juni van 15.30 tot 17.30 uur


Nieuwsupdate #3: we gaan weer van start!

18 december 2020

Afgelopen maanden hebben we heel hard gewerkt om in 2021 fris van start te kunnen gaan met een nieuwe serie bijeenkomsten. In deze tijden lukt het helaas niet om fysieke bijeenkomsten te organiseren, maar niet getreurd. We beginnen gewoon lekker online! We kijken ernaar uit om ook dit jaar samen met jullie verschillende thema’s te onderzoeken en te verbeteren voor kinderen in Hoorn.

Er worden dit jaar zes bijeenkomsten georganiseerd, waarvan de eerste in twee delen zal plaatsvinden. Op 27 januari en 10 februari van 15.30-17.30 uur duiken we dieper in op ouderbetrokkenheid. Deze heeft het afgelopen jaar een hoop uitdagingen gekend, dus hoe kunnen we ervoor zorgen dat ouders (ook in tijden van corona) betrokken worden en blijven? Als deskundige op dit gebied zal Peter de Vries een lezing geven met als startvraag: wat is volgens jou de ideale ouder? Hij zal onder andere meer vertellen over het toegankelijk maken van de Nederlandse taal en het overbruggen van culturen.

Peter de Vries, deskundige ouderbetrokkenheid
Peter de Vries, deskundige ouderbetrokkenheid

Caroline: “De Poolse vertaling voor het woord ondeugend zorgde voor verwarring bij de ouders”

Het zal vast voor iedereen die werkt met kinderen een herkenbaar fenomeen zijn. Hoe betrek je nou toch die ouders die de Nederlandse taal niet goed spreken. Vaak is er geen opzet in het spel, maar blijft de Nederlandse taal een struikelblok.

“Ik heb ooit in het rapport van een kleuter geschreven dat hij de laatste tijd lekker ondeugend is,” vertelt Caroline van der Heij. Ze is leerkracht en ouderbegeleider op twee verschillende basisscholen. “Later kwam de Poolse moeder naar me toe om te vragen wat ik daarmee bedoelde.” Er is namelijk geen letterlijke vertaling voor het woord ondeugend en in het Pools wordt het grofweg vertaald naar stout of vervelend. “Iets wat absoluut niet aan de orde was bij dit kind,” vervolgt Caroline. “Gelukkig was het contact met deze moeder goed en durfde ze het te komen vragen.”

Als deskundige op het gebied van ouderbetrokkenheid, kent Peter de Vries goed zijn weg binnen het onderwerp. Het voorbeeld hierboven beschrijft goed wat hij als een van de belangrijkste waarden noemt. Ouders moeten zich welkom voelen op school en met elke ouder en verzorger is er een persoonlijke relatie. Zonder dat welkome gevoel of die persoonlijke relatie, was de moeder uit het voorbeeld misschien niet naar de juf toegestapt en had ze misschien wel het gevoel gehad dat haar kind helemaal niet leuk was op school. 

Piotr Horszczaruk is vader van twee kinderen. Caroline beschrijft hem als een ontzettend betrokken ouder die veel doet voor andere (Poolse) ouders. “In Polen gaan kinderen pas vanaf hun zevende naar school. Hier zijn kinderen al vanaf hun vijfde leerplichtig,” vertelt hij. “Veel buitenlandse ouders weten dat niet. Daarnaast sturen ze hun jongere kinderen niet naar een opvang, omdat ze dat van huis uit niet gewend zijn. Op die manier leren kinderen en zijzelf de Nederlandse taal niet en dat kan later vervelend voor ze worden.”

Hij organiseert bijeenkomsten voor ouders om ze informatie te geven over hoe het in Nederland werkt. “Het is gewoon jammer als een kind op die manier een achterstand ontwikkelt met de taal en daardoor later ook problemen heeft met het vinden van een opleiding of een baan,” vertelt hij.  “Polen horen niet alleen in de agrarische sector te werken, maar daarvoor moeten je kind en jij als ouder ook gewoon goed de taal leren.”

Bij Caroline op school zijn dus mooie voorbeelden over hoe ouders die de taal niet goed spreken toch betrokken worden. Tijdens de eerste (online) bijeenkomst over ouderbetrokkenheid gaan we verder in op het onderwerp. Deze vindt plaats op 27 januari van 15.30 tot 17.30 uur en is interessant voor alle professionals die betrokken zijn bij de ontwikkeling van kinderen. Tevens is deze inspirerende lezing interessant voor management en bestuur, dus we nodigen ook hen van harte uit! 

Tijdens de tweede bijeenkomst op 10 februari van 15.30 tot 17.30 uur gaan we met elkaar aan de slag om concrete verbeteringen in te zetten. Ook hier ben jij samen met andere professionals in Hoorn van harte welkom!